Skip to main content

Portal Rasmi Hospital Tengku Ampuan Afzan

Portal Rasmi Hospital Tengku Ampuan Afzan

Unit Perolehan & Aset

mahzan

PUAN ANIS ZULAIKHA BINTI KAMARUDDIN

Pegawai Tadbir Diplomatik M10

Penolong Pengarah Kanan
Unit Perolehan dan Aset
  • anis[dot]kamaruddin[at]moh[dot]gov[dot]my
  • 09-557 3889 / 3888 / 2305 / 2960

VISI

Menuju ke arah pengurusan perolehan dan aset yang sistematik, cekap dan berintegriti.

MISI

Memberi perkhidmatan yang berkualiti kepada pelanggan mengikut piawaian, dasar dan prinsip kerajaan.

OBJEKTIF

  • 1. Merancang dan mengurus aktiviti perolehan bekalan dan perkhidmatan selaras dengan peraturan dan dasar kerajaan.
  • 2. Mengendalikan pengurusan aset alih kerajaan dengan cekap mengikut tatacara dan garis panduan yang ditetapkan.
  • 3. Menyediakan bekalan dan perkhidmatan yang mencukupi dan berkualiti serta memenuhi keperluan pelanggan.
  • FUNGSI

    Bertanggungjawab dalam urusan perolehan secara sebutharga , menyelaras pengurusan aset alih dan stor dalam aspek pendaftaran, pelupusan, pemeriksaan, kehilangan dan hapuskira berdasarkan peraturan dan dasar kerajaan.

    PIAGAM PELANGGAN

    BIL PERKARA TEMPOH
    1. Mempamirkan notis iklan dan mempelawa tawaran sebutharga sepanjang tempoh pengiklanan 7 hari
    2. Menguruskan perolehan kerajaan secara sebutharga bagi had nilai melebihi RM50 ribu hingga RM500 ribu 90 hari
    3. Mengeluarkan Surat Setuju terima (SST) setelah terima keputusan Jawatankuasa Sebutharga 5 HARI
    4. Menyediakan dokumen kontrak dalam tempoh 4 bulan setelah SST ditandatangani 4 bulan
    5. Menyelaras dokumenasi perolehan secara tender (Melebihi RM500 ribu) dan dihantar ke Jabatan Kesihatan Negeri Pahang 5 hari
    6. Menguruskan proses permohonan pembiayaan alat perubatan kepada pesara perkhidmatan awam bagi peringkat berikut:
    6.1 Ketua Jabatan
    6.2 Bahagian Perkembangan Perubatan Kem. Kesihatan Malaysia

    7 hari
    21 hari
    7. Pendaftaran Aset Alih Kerajaan (14 hari daripada penerimaan dokumen lengkap) 14 hari
    8. Penyerahan Kew.PA .2 ( Harta Modal) dan Kew. PA .3 ( Aset Bernilai Rendah) kepada pengguna/Unit/Jabatan 7 hari
    9. Menyediakan dokumen SNF 7 hari
    10. Menyediakan bekalan stok kepada pengguna/pemohon 15 minit
    11. Penyerahan bekalan pakaian seragam kepada kakitangan 20 minit

    PERKHIDMATAN DAN PRODUK YANG DISEDIAKAN

    • Menguruskan pembelian terus, sebut harga dan tender bagi bekalan dan perkhidmatan kerajaan
    • Mengurusetia mesyuarat Jawatankuasa Sebut Harga jabatan
    • Mengurusetia mesyuarat Jawatankuasa Barangan Import
    • Menguruskan pembiayaan alat perubatan kepada pesara
    • Menguruskan dokumen-dokumen untuk pembayaran kepada pembekal
    • Menguruskan Pendaftaran aset alih PA.2 (Harta Modal), KEW.PA.3 (Aset Bernilai Rendah)
    • Menyediakan pelabelan Aset yang telah didaftar di dalam SPA
    • Mengemaskini dan penyediaan Kew .PA.7
    • Memproses permohonan kelulusan hadiah/sumbangan
    • Menyelaras pemeriksaan aset alih kerajaan dengan memastikan aset diperiksa 100% oleh pegawai pemeriksa sekurang-kurangnya satu kali setahun
    • Menerima permohonan dan menjalankan proses pelupusan aset
    • Membekalkan stok kepada pelanggan melalui Stor Alat Tulis
    • Menyediakan laporan kedudukan stok semasa setiap suku tahun
    • Mengurusetia Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Aset Alih Kerajaan (JKPAK) 4 kali setahun.

    PROGRAM DAN AKTIVITI JABATAN

  • 1. Kursus pengurusan aset alih Kerajaan
  • 2. Kursus pemverifikasi stok
  • 3. Kursus pemeriksaan aset alih Kerajaan
  • 4. Aktiviti pelupusan–mengumpul aset yang hendak dilupus secara menyeluruh dan serentak dari jabatan/unit
  • Tarikh Kemaskini : 10 Jun 2025