Skip to main content

Portal Rasmi Hospital Tengku Ampuan Afzan

Portal Rasmi Hospital Tengku Ampuan Afzan

Unit Kualiti

DR. NUR AZEANNY BINTI MOHD ADZAN

Ketua Unit Kualiti
  • azeanny[at]moh[dot]gov[dot]my
  • 09-557 2991

OBJEKTIF

Menyelesaikan masalah untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan dalam organisasi.

MISI

Menjadi pusat kecemerlangan aktiviti kualiti hospital-hospital Kementerian Kesihatan Malaysia di negeri Pahang.

VISI

Memberi tahap perkhidmatan yang terbaik menerusi pasukan yang berdedikasi dengan bantuan teknologi yang terkini.

PIAGAM PELANGGAN

SKOP KERJA UNIT KUALITI

  • Akreditasi
    • Menerima arahan daripada Pengarah / Timbalan Pengarah mengenai program-program berkaitan Akreditasi.
  • Incident Reporting
    • Menerima arahan dalam semua perkara berkaitan dengan ‘IncidentReporting’.
    • Mengumpul data-data ‘Incident Reporting’ dari semua Jabatan/Unit.
    • Membuat laporan & mengadakan mesyuarat ‘Incident Reporting’.
  • Clinical Practise Guideline (CPG)
    • Menerima arahan dalam semua perkara berkaitan CPG
    • Memastikan CPG yang diterima dari KKM diedarkan kepada semuaJabatan/Unit
  • Credentialing & Privileging
    • Menyelaraskan program ‘Credentialing & Privileging’ KKM & UIA
  • Kajian Kepuasan Pelanggan
    • Meyediakan & mengedarkan borang-borang ke klinik-klinik & wad-wad yang berkaitan
    • Menyelaras kajian di klinik & wad, serta membuat analisa & laporan kajian
  • Kajian Kepuasan Kakitangan
    • Menyediakan & mengedarkan borang-borang ke klinik-klinik & wad-wad yang berkaitan
    • Menyelaras kajian di klinik & wad, serta membuat analisa & laporan kajian
  • Medical Dental Advisory Committee (MDAC)
    • Penyelaras Medical Dental Advisory Committee
  • Hospital Performance Indicator for Accountability (HPIA) & Key PerformanceIndicator (KPI)
    • Penyelaras HPIA/KPI di peringkat hospital
    • Mengumpul data-data HPIA/KPI dari semua Jabatan/Unit
  • LEAN Healthcare
    • Penyelaras LEAN Healthcare di peringkat hospital
    • Mengadakan program, bengkel, penerangan mengenai LEAN Healthcare
  • Quality Assurance Project (QA)
    • Penyelaras semua program, aktiviti & bengkel berkaitan QA
Tarikh Kemaskini : 21 Julai 2025